Jumaat, 10 Oktober 2014

Perkampungan Penulis Pelajar IPG Zon Tengah

Dalam PERKAMPUNG PENULIS PELAJAR IPG ini, aku terlibat secara tidak langsung. Pada 1 Oktober, aku dipanggil oleh Pengarah IPGKBM dan Datuk A. Latiff Bakar, meminta aku menyumbang kepakaran pada slot pukul 8 - 10 malam (2 Oktober) dan slot pukul 8 - 10 pagi (3 Oktober).

Slot malam, aku membentangkan ciri-ciri penulis berjaya dan teaori menulis sajak menggunakan Teknik Perulangan. Teknik ini hasil kajian aku terhadap sajak-sajak sedia ada. Telah tiga tempat aku bentangkan teknik ini. Pertama, di Kota Bharu (anjuran Puspa), kedua di Tawau, dan ini yang ketiga.

Slot sebelah pagi aku praktis menulis sajak menggunakan Teknik Kosa Kata. Konsep teknik ini pernah digunakan oleh Sutung Umar RS (tanpa dijenamakan). Aku minta peserta menghasilkan sajak menggunakan dua teknik tersebut.

Di samping itu, aku juga mengaplikasikan menulis sajak menggunakan Teknik Sambung Idea. Konsep teknik ini juga pernah diaplikasikan (juga tanpa dijenamakan) oleh Awang Abdullah. 

Alhamdulillah, aku mendapat hasil yang memberangsangkan. Semoga akan lahir suatu masa nanti para penulis bekas pelajar IPG yang mengikuti slot Nassury Ibrahim tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan